Ribbon Şapeli
Ribbon şapeli, Japonya’nın Hiroşima eyaletinde bulunan Onomichi kentinde lüks bir tatil köyü otelinin bahçesine inşa edilmek üzere Hiroshi Nakamura tarafından tasarlanan düğün şapelidir. 2013 yılında tasarlanan şapel, iki ayrı merdivenden oluşan çift sarmal şeklinde inşa edilmiştir. Ağaçların arasında, Japonya İç Denizi’nin panoramik manzarasına hâkim bir tepenin üzerine inşa edilmiş yapı görüntüsüyle ve bünyesinde barındırdığı ince mimari nüanslarıyla kendisine hayran bırakan bir sanatsal incelik sunmaktadır.
Mimari Yapısı ve Arka Plandaki Düşünceler
Ribbon Şapeli, evlilik birliğinin hem gerçek hem de mecazi bir formu olarak karşımıza çıkıyor. İç içe geçmiş sarmal merdivenler, zirvede birleşmek adına yükselirken birbirini destekleyen, yolları kesişen evlilik yolculuğunu da temsil etmiş oluyor. Bu metafora bağlı olarak, bu şapelde evlenen çiftlerin yaşamları boyunca bu binayı destekleyen iki merdiven gibi birbirlerini desteleyeceklerine inanılıyor.
İki merdivenin bir araya gelmesi, estetik ve düşünsel kaygıların yanı sıra şapelin sağlam bir şekilde ayakta durmasını da sağlamaktadır. İnşa edilecek tek sarımlı merdiven dikey bir rotada titreşime meyilli olacağından son derece dayanıksızdır. Bu yüzden, oluşturulan sarmal yapıdaki ikili merdiven birbirini destekleyerek şapelin tek başına ayakta durabilmesini sağlamıştır. İç içe geçmiş merdivenler aynı zamanda şapelin çatılarını, saçaklarını ve duvarlarını oluşturmakta ve 80 kişiye kadar oturma alanı içeren merkezi nefi çevrelemektedir.
Yapıya dışarıdan bakıldığında belki de bilinçsizce, şapelin tasarımının Japon Şintoizmi’nin ideallerini yansıttığını görebiliriz. Ormanlık bir parkın içerisinde cam duvarların sağladığı doğaya açıklık, genellikle doğa ile bütünleşik biçimde bulunan Şinto tapınaklarını akla getiriyor. Bu durum ise yapıya genel perspektiften bakıldığında binanın bütünleşik sanatsal değerinin ne kadar yüksek olduğunu gösteriyor.
Tüm bunlarla birlikte büyüleyici olan yalnızca bu yapının arkasındaki düşünce değil, aynı zamanda sahip olduğu muhteşem mimari bakış açısıdır. Yapının dış cephesini inceleyecek olursak, ahşap paneller titanyum-çinko alaşımlı kaplama malzemesi ile kaplanmıştır. Titanyum-çinko karışımı, yapının denize yakınlığından dolayı uğrayabileceği herhangi bir aşınmanın önüne geçilmek üzere seçilmiştir.
Yapının ana silüetini oluşturan sarmal merdivenler ise cam duvarları destekleyen asimetrik, akıcı ve tutarsız bir şekil oluşturmakta. Yapının tepesinde bulunan tavan penceresi ile birlikte merdivenler arasındaki cam pencereler, doğal ortamda bir tören yapmak için uygun bir iç ortam sağlarken, yapay aydınlatma ihtiyacını da en aza indirmek adına tasarlanmıştır. Şapelin en şiddetli güneş ışığını alan bölümünde, bir saçak oluşturmak ve binanın iskeletine etkiyen yük miktarını en aza indirmek için pencereler dış duvardan geriye doğru eğimli bir şekilde yerleştirilmiştir. Asimetrik olarak tasarlanmış bu pencerelerde zararlı UV ışınlarını önlemek ve binaya doğal ışık girişini sağlamak için özel üretim camlar kullanılmıştır.
Yüksek tavandan avantaj elde ederek, yerçekimi farkı sayesinde doğal havalandırmayı desteklemek için tavan ve zemin seviyelerinde havalandırma açıklıklarına yer verilmiştir. Aynı zamanda dış kaplamanın beyaz rengi yine evliliğin saflığını yansıtmak ve yapıyı olabildiğince sade tutmak amacıyla tercih edilmiştir. Tavanlar, duvarlar ve pencere kanatları, “tasarımı tek bir malzeme aracılığıyla birleştirmek” için yine titanyum-çinko alaşımından yapılmıştır. Yapı, deniz manzarasını sağlamak için ağaçların üzerinde yükseltilmiş ve en üst katta 15,4 metre yükseklikte, geniş kıyı manzaraları sunan bir gözlem platformu oluşturulmuştur.
Genel çerçeveden bakıldığında yapının içerdiği düşünce ve metafor ölçeği oldukça ilham verici duruyor. Düğün şapeli gibi ritüellerin hâkim olduğu bir yapıyı modern hale getirmek ve onu törenin anlamı ile bütünleştirmek, gerçekleştirmesi oldukça zor bir mimari başarı. Mühendislik, malzeme ve işçiliğin inanılmaz ayrıntıları bu mimari başarı ile birleştiğinde, Ribbon Şapelini Japonya’da ve dünyada eşsiz bir bina haline getiriyor.
- The Interlace
- The Fosun Foundation
- Dynamic Tower: Dönen Gökdelen
- Müze Gazhane
- Mimari Tasarımda Çevre Analizleri
Bizimle iletişime geçin.
Diğer yazılarımıza buradan ulaşabilirsiniz.